Književno hodočašće: U potrazi za Novom Zelandom Janet Frame, 5. deo

We are searching data for your request:

Forums and discussions:
Manuals and reference books:
Data from registers:
Wait the end of the search in all databases.
Upon completion, a link will appear to access the found materials.

Poslednja rata u seriji nedelju dana u Matadoru. Pročitajte 4. dio.

PUT prema Seacliffu zavija se i ponovno se okreće i natrag preko željezničke pruge između Oamaru i Dunedina. U svojoj autobiografiji Frame prepričava da je vozio tu vožnju više puta prije i nakon njenog boravka u azilu, a svaki put, dok bi voz prolazio pored stanice Seacliff, pomislila bi: „uskoci su bili tu“, premda: „Često je to bilo teško je reći ko su bili luđaci. "

Azil za lunatike Seacliff (kako su ga tada zvali) osnovan je 1879. godine i sagrađen je da liči na rašireni škotski dvorac u stilu gotike, okružen bujnim vrtovima. Postavljen je na brežuljku s pogledom na more kroz drveće koje okružuje imanje. Da niste bolje znali, mogli biste pretpostaviti da je to odmaralište.

Međutim, portret Frame koji je nacrtao Seacliff u svom pisanju je nepogrešivo strašan. Vrhove ona opisuje kao najbolje ravnodušne i u najgorem sadističkim uvjetima. Pacijente su tukli zbog vlaženja kreveta ili im prijetili radikalnim medicinskim tretmanima, u rasponu od terapije elektrošokovima pa sve do neuteritiranja i lobotomije.

Pacijenti su pretvarani iz kreveta u dnevnu sobu kako bi se tretirali elektrošokovi poput roba široke potrošnje koja se spušta niz tvorničku tvorničku liniju, što može objasniti kako je Frame pogrešno dijagnosticiran toliko godina. U stvari, u jednom je trenutku njena proza, s njenim labavim stilom svijesti i neobičnim metaforama, održana kao potvrda svoje ludila.

Činjenica da je Frame zapravo objavio knjigu nije bila dovoljna da spriječi preteranog doktora da joj zakaže lobotomiju. Tek nakon što je napravila novinske naslove kada je knjiga osvojila književne nagrade, lobotomija je poništena, a preostalo joj je samo nekoliko dana.

Nejasna lokacija Seacliffa, na strani brda koji je polako erodirao u more, na kraju je dovela do njegove propasti. Nakon godina pukotina u zidovima i temeljima, azil je napokon zatvoren, zgrade su srušene na zemlju. Mesto je zatim pretvoreno u rezervat prirode, nazvan po jednom od ranih direktora azila Truby Kingu.

Danas nema parkinga za rezervat Truby King, čiji je znak napola skriven gustim grmljem, a čiji je prilaz odsječen od ceste zaključanim vratima. Parkirao sam sa strane ceste i slijedio kratku pješačku stazu do prostranstva svježe pokošene trave razdvojene linijama betona. Nakon što sam pogledao staru fotografiju terena, shvatio sam da stojim direktno ispred azila. Crte betona u travi bili su ostaci temelja zgrade.

Široki travnjak, vjetar koji šuška kroz drveće, pogled na planine i u daljini mora, sve je bilo bujno, lijepo, čak i romantično - ako niste znali što se događa po tim osnovama. Stalno sam gledao oko sebe pitajući se što bi Janet ovdje vidjela i doživjela. Je li mogla vidjeti more?

Lutao sam stazom zarobljenom u maloj šumi, gde sam čuo jezive krike divljih ptica kako odjekuju drvećem. Naprijed sam ugledao sredovječnu ženu kako šeta svoja dva psa. Janetin duh? Ne, uvijek je bila mačka osoba.

Dalje, usred šume, ugledao sam nešto malo i tamno smeđe boje postavljeno u stijenu na zemlji. Naginjući se nad nju, shvatio sam da je to malena ploča koja sadrži citat iz jednog od romana Janet Frame, zasnovan na njenom vremenu u Seacliffu, Lica u vodi:

Foto: autor

Ono što najviše volim u ovom citatu i Frame-ovom pisanju je prijedlog da cijeli svijet bude azil. Baš kao i pacijenti u Seacliffu ooh i ah Pregledajući doktorovu veš, preterano uzbuđujemo zbog skandala sa slavnim ličnostima ili jeftinih blagodati materijalnog sveta, poput naših iPada i Uggasa i omiljene reality televizije. Ne shvatamo da smo u svojoj opsednutosti stvarima zarobljeni u materijalnom azilu sopstvene izrade koji nas sprečava da probijemo vrata do stvarnog sveta, sveta duha, sveta u kojem možemo biti istinski besplatno. Svi smo ludi ako uđemo u iskrivljene vrijednosti našeg digitalnog društva, njegove jeftine uzbuđenja, njegove lažne idole poput slavnih. Na to nas je Frame upozoravao.

Nakon godina nepotrebnih patnji, njena prva knjiga je osvojila književne nagrade za Janet Frame da bi izborila svoj izlazak iz Seacliffa. Morao sam samo prošetati kroz prazninu u ogradi do svog unajmljenog automobila. Nakon što sam se vozio niz planinu, pokraj željezničke stanice Seacliff, a zatim se još jednom petljao naprijed-natrag preko željezničkih pruga, skrenuo sam s puta i spustio se na plažu, gdje sam se vratio svom putovanju. Prisjetio sam se velike velikodušnosti i slijepe vjere Franka Sargesona, mladenačkog entuzijazma studenata Otagoa koji paradiraju ulicom Princes u njihovim kostimima, grozne uklete ljepote Seacliffa. Ali ono što je u konačnici najviše ostalo kod mene je bio grad Oamaru, ništa od toga i način na koji je Janet Frame ipak uspjela u njemu vidjeti dovoljno materijala za cijeli život.

Svijet me nikada nije mogao prisiliti da odustanem od pisanja. Trebalo mi je samo olovka i hrabrost da iskreno razmislim i da se s njima iskreno suočim. Ako nisam mogao to učiniti, bio je moj neuspeh, a ne svet.

U Frame je čast, odmotala sam čokoladicu koju sam nosila sa sobom, jednog od njenih voljenih Cadbury Caramelos na kojem je preživjela tokom svojih loših i usamljenih fakultetskih dana. Namjeravao sam imati samo jedan maleni kvadrat čokolade punjene karamelom, ali zaista je bilo tako dobro kao što je Janet rekla. U stvari je bilo bolje. Tako sam imao dva. A onda tri.

I tamo, na usamljenoj jugoistočnoj obali Južnog ostrva Novog Zelanda, dok je sisao čokoladu i karamel niz grlo, rekao sam se zbogom Janet Frame.

Foto: autor

[Dio puta Aarona sponzorirao je Hawaiian Airlines, obilježavajući svoj prvi let iz Honolulua u Auckland.]